reklama

Cesta ku streche sveta - 1. časť

17. marec 2011 - deň ako každý iný a predsa, pre mňa deň, kedy sa posúvam o krok bližšie ku svojmu snu. Spolu s Tomášom, Marcelom a Marianom opúšťame domovskú pôdu a mierime k najvyššiemu bodu sveta - k hore známej ako Mount Everest, Sagarmatha či Qomolangma. Pred nami je let so spoločnosťou Qatar airlines cez Dohu do Kathmandu a následne po noci strávenej v kathmandskom hoteli by sme mali letieť do Lukly.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)
Obrázok blogu

Qatarské aerolínie ma milo, veľmi milo prekvapili svojimi službami, výberom stewardov a stewardiek a najmä kvalitou jedla podávaného počas letu. 5 hodín z Viedne do Dohy uletelo ako nič. Malá poznámka, neľakajte sa prosím, keď Vám vo Viedni odmietnu predať v Duty free akýkoľvek alkohol, na palube lietadla je ho naozaj dostatok. Letisko v Dohe je príjemné, čisté a hlavne prehľadné, takže 6 hodín čakania na let Doha - Kathmandu si spríjemňujeme prechádzkou po miestnych "šopoch" a neskôr rôznymi slovnými hrami. Chalani sú skvelí - hneď sa pripájajú a súkajú jedno slovko za druhým.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na polceste do Kathmandu ma mrazí. Úplne som zabudla, že v Nepále musíme predložiť spolu so žiadosťou o víza aj fotku. Všetko som skvelo vybavila a táto maličkosť mi ušla. A ako pani Dokonalá, hneď sa vútorne stresujem, že som to pokašľala. Tejto svojej potreby po dokonalosti a žiadnych komplikáciách by som sa veľmi rada zbavila. Jasné, že na letisku v Kathmandu je fotograf, ktorý nás za 5 dolárov spokojne cvaká. Na rozdiel od mojej predchádzajúcej návštevy nepálskej krajiny, čakacia doba na víza je prekvapujúco krátka. Rok 2011 je v Nepále rokom turizmu, pravdepodobne všetko smeruje k vychádzaniu návštevníkom v ústrety. Keďže už viem, čo ma čaká, dav taxikárov pred letiskom mi nespôsobuje žiaden kolaps ako to bolo pred rokom a pol. Vzduch je takmer príjemný, hluk a zápach neregistrujem a keď zbadám tvár nášho sprievodcu, úsmev sa mi roztiahne na tvári. Ajaya Dahal, tak sa náš sprievodca volá, sa obliekol do svojich najlepších hábov. Chalani najprv váhajú, či je toto naozaj človek, ktorý ide s nami do hôr, ja sa len uškŕňam popod fúzy. Presne viem, že zajtra ráno príde vo vibramách, svetlých nohaviciach značky North Face, tričku, ktoré som mu priniesla ako darček a pásikavej flanelovej košeli. S ruksakom na pleciach a oslnivým úsmevom bude presne ten správny človek, ktorého potrebujeme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Taxík nás vezie do hotela, o uličku bokom od hlavnej turistickej štvrte zvanej Thamel. Hotel sa volá Moonlight a na nepálske pomery je to skvelé ubytovanie. Voči kuchyni nemám ani jednu pripomienku, môj žalúdok skáče radosťou z kulinárskeho zážitku, trošku horšie je to s obsluhou, ktorá ma neuveriteľne dlhé dodacie lehoty. Ale veď sme v Nepále.

Noc v Kathmandu znamená, že sa budíme každú pol hodinu na štekot psov, ktorý neúnavne strážia, strašia, či sa ruvajú. K tomu sme tento krát mali hudbu "tokajúcich" holubov, takže ráno máme oči nie trikrát najväčších rozmerov. Nevadí, vzrušenie nad nadchádzajúcim preletom na najnebezpečnejšie /aspoň tak je písané na Internete/ letisko sveta nás preberá do stavu bdelosti. Je pol šiestej ráno a my sedíme v taxiku a tešíme sa, no niektorí sa trochu boja .-), na zážitok. Vnútroštátne lety sú v inej budove letiska a vyzerá to tu ako na trhu. Netušíme, ktorý vstup je náš, Ajaya mizne v dave a nakoniec sa vracia s inštrukciou, kam ísť. Najväčší poplach spôsobuje Marcelov hračkársky svišť, ktorého má pripnutého na ruksaku a ktorý po stlačení ihrá tradičnú tirolskú jódlovačku. Nepálcom skoro oči vypadnú, o dušu hľadajú baterky. To že máme kopec bateriek do foťákov ich vôbec nezaujíma, ale baterky vo svišťovi zjavne predstavujú hrozbu útoku. Nakoniec z rady pre ženy zvriesknem, že tam žiadne baterky nie sú, nepálci sa uspokoja a púšťajú Marcela ďalej na osobnú prehliadku. Keď sa konečne všetci stretávame za plachtou, priamo v letiskovej odletovej hale, sme hladní, smädní a netrpezliví. Otvárame naše krabice s raňajkami, kde nachádzame 2 kúsky sladkého toastového chleba spolu s 2 vajíčkami na tvrdo, 1 banánom, 1 jablkom a krabičkou mangového džúsu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hodiny pomaly ubiehajú a my stále sedíme a čakáme. Lety sú zatiaľ pozastavené, nad horami sú mraky. Hráme sa na sochy, lúštime sudoku, kontrolujeme miestny monitor s informáciami o odletoch /toto je skvelá novinka oproti minulému pobytu/. O 13.00 padá konečný verdikt, všetky lety do Lukly sú zrušené. Opäť sadáme do taxíka a plánujeme náhradný program. Ajaya nám navrhuje návštevu Pasupatinathu - štvrti známej ako pohrebné miesto pre celé Kathmandu. Pre mňa nič moc miesto, ale viem, že pre chalanov je dôležité, aby zažili túto atmosféru. A tak po obede a sprche vyrážame v ústrety ponurej /pre mňa/ atmosfére pohrebiska.Hneď po zaplatení vstupného poplatku sa na mňa nalepí miestny sprievodca s vlasmi mrkvovej farby. Najprv slušne odmietam jeho služby, ale nie dostatočne striktne. Celý čas mi je v pätách a vysvetľuje mi ako sa práve pozerám na inkarnáciu Shivu - ja vidím miestneho hašišom zhuleného mladíka, ktorý je tu vraj na to, aby pomáhal pútnikom a jeho úloha je hlavne pomáhať ženám, ktoré nemôžu otehotnieť. Shivov symbol mužskosti je naozaj v tomto mieste na každom kroku, ženy ho chodia potierať maslom, medom, vonnými olejmi. Na svoje prekvapenie, vidím v rieke Bagmati troch chlapíkov, ktorí niečo hľadajú. A tak sa mrkvového pána pýtam, čo. Vraj zlaté šperky a zuby po mŕtvych. Mrazí ma. Toto miesto naozaj nikdy nebude patriť medzi moje obľúbené. Po hodinke toho majú dosť už aj chalani. Mrkvový pán natŕča dlň a keď mu dávam zopár rupií, protestuje. Vraj je to málo. A tak nabieham na svoj striktný tón hlasu, že som si ho neobjednala a nech je rád, že mu vôbec niečo dávam. Uškrnie sa a odchádza.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Cestou do Pasupathinatu

Obrázok blogu

Inkarnácia Shivu /vpravo/

Obrázok blogu

Pohľad na náprotivný breh, kde sa ľudia schádzajú, aby sledovali pohrebný ceremoniál

Obrázok blogu

Zberači "pokladov"

Obrázok blogu

Kremácia v časti pre bohatých

Obrázok blogu

Nemý svedok

Obrázok blogu

Čakárne na smrť - sem chodia starí a chorí dožiť svoj život

Obrázok blogu

Sadhu - muž, ktorý sa vzdáva pozemského života, aby dosiahol najvyšší duchovný stav

Obrázok blogu

Ozdoba na ruke Sadhu

Obrázok blogu

Symbol Shivovej mužnosti

Obrázok blogu

Všadeprítomné opice

Obrázok blogu

Pohľad na kremačnú časť pre bohatých

Obrázok blogu

Ďalší zo Sadhu

Vraciame sa späť do hotela, objednávame si skvelú večeru a hráme karty. A modlíme sa, aby sme zajtra ráno odleteli.

zuzana minarovičová

zuzana minarovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  164
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Jediný spôsob ako obstáť v skúške, je skúšku podstúpiť. Inak to nejde."Náčelník Majestátna Čierna Labuť (z knihy Marlo Morgan Posolstvo od protinožcov) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu