Cesta ku streche sveta - 12. časť

Autor: zuzana minarovičová | 14.5.2011 o 16:34 | Karma článku: 9,18 | Prečítané:  2212x

Po príjemnom zdriemnutí, raňajkách a zbalení si vecí, stretávame sa všetci pred hotelom a nastupujeme do taxíka, ktorý nás vezie späť do Kathmandu. Máme pred sebou posledný deň.

Prvým miestom, ktoré si vyberáme je budhistická stúpa Bodnath. Je to moje obľúbené miesto v nepálskej "stolici". Opäť mám šťastie na peknú modrú oblohu, pri ktorej vynikajú farebné vlajky a človeku je hneď do spevu.

Vlajky symbolizujú jednotlivé elementy Vesmíru: červená - oheň, zelená - vodu, biela - oblaky, žltá - zem a modrá - nebesá.

Prechádzame okolo stúpy a sledujeme, čo sa na nás usmieva z každého obchodíka, či okna, ktoré stúpu obkolesujú.

Vejáre z pávích pier, vyrezávané dvere so zámkou a množstvo sôch, sošiek, CD, šperkov, misiek, mandál, modlitebných mlynčekov ...

Oči Budhu sa pozerajú na všetky svetové strany a práve teraz aj na mňa a na Vás.

Pred takmer každým miestnym bohom, či bôžikom sedí holub. Mierim objektív a frrrrrrrrrrrrrnk, holub rozprestiera krídla a uprostred cvaku letí preč. A ja mu ďakujem za ozvláštnenie fotografie.

Prichádzame k časti, kde sú pripravené misky s vodou na večerné motlitby. Keď sem prídem do tretice, Bodnath navštívim večer a so statívom.

Prosím Ajayu (vľavo) a Kishnu (vpravo) o posledné foto pred obedom a vyrážame za kulinárskym zážitkom, na ktorý sa už od rána teším.

Našou voľbou je tibetská reštaurácia priamo pred vstupom na stúpu. Objednávam si svoje chicken curry, k tomu džús a mierim k okraju reštaurácie. Praží však obedňajšie slnko a tak odkladám fotoaparát a sadám si pod slnečník, čakajúc na svoju poživeň.

Po skvelom jedle vyrážame k východu. Dohoda znie - smerujeme do Swayanbhu - jednej z najznámejších destinácií v meste.

Pozdravím budhistického mnícha, poprosím Ajayka, aby mi ešte prebehol cez námestie plné holubov, a dobre robím, fotka  ktorá z toho vyšla patrí medzi moje obľúbené.

Vezieme sa približne 45 minút cez celé mesto. Je horúco, hlučno a prašno. Z okna vidíme neuveriteľné množstvo odpadkov, lemujúcich cestu, priamo pred obytnými domami. Neveriaco krútime hlavami, ako je možné, že to nepálcom nevadí.

A sme na mieste. Všde okolo nás behajú opice, niet divu sme na území Opičieho chrámu.

Hlavný vstup je z opačnej strany, my prichádzame od parkoviska pre autobusy a taxíky. Množstvo ľudí, vlajky, opice - to všetko robí toto miesto mimoriadne zvláštnym. Na schodisku sedia žobráci, snažíme sa okolo nich prejsť bez povšimnutia, je jednoducho nemožné pomôcť každému.

Vznik Swayanbhu sa datuje do obdobia okolo 5. storočia. Podľa legendy, jeden z Budhových nasledovníkov pestoval magický lotosový kvet uprostred jazera, ktoré sa nachádzalo na území kathmandského údolia. Neskôr Bodhisattva Manjusri vytvoril roklinu, do ktorej vytekala voda a tá vyformovala údolie. V údolí sa usadili ľudia, ktorí na znak uctievania lotosu, ktorý im poskytoval osvietenie, pomenovali toto miesto ako Swayanbhu, čo znamená niečo ako samostatný alebo samostvorený. Lotos bol premenený na kopec a chrám stojí priamo uprostred, na mieste pôvodného kvetu. Swayanbhu sa nazýva aj Opičím chrámom. Vždy keď sa modliaci schádzajú pri chráme, obkolesia ich desiatky opíc.

Pri vstupe do jedného z krídel chrámu nechávam obetný dar - pár rupií a vyslovujem svoje súkromné želanie.

A konečne môžem zažiť modlenie sa budhistických mníchov, kde je povolené fotiť. Síce bez blesku a z dosť veľkej vzdialenosti, ale aj tak je to pre mňa hlboký zážitok.

Plná úcty a pokory vychádzam zo svätostánku, sledovaná strážcom tohto miesta. Pohľad tých očí som cítila aj na chrbáte.

Z najvyššieho bodu na kopci je výhľad na celé mesto. Pred rokom a pol som fotila presne opačný obrázok zo strechy hotela Nature v Thameli, dnes mám ako keby spätnú väzbu.

Motáme sa okolo predajných stánkov, opäť rovnaký tovar, hudba, vôňa ...

Naposledy roztáčam mlynčeky, modlím sa a vzdávam hold miestnemu božstvu.

Otáčame sa späť, mierime do hotela.

A na znak šťastia hádžeme mincu do stredu jazierka, kde je umiestnená miska. Ja netriafam, ale vôbec mi to nevadí. Šťastie predsa nezáleží od jednej mince, šťastie sa rodí v mojom srdci a v mojej hlave.

V starostlivosti o srdce patríme medzi najhorších v Európe. Pozrite si rebríček

V prieskume Slovensko získalo nízke známky pre zlý životný štýl svojich obyvateľov a aj dlhé čakacie lehoty na vyšetrenia.

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami Národnej banky.