reklama

Whisky & Risky Expedition-Scotland 2012- stretnutie s Wallaceom

"Freeeeeeeedooooooooooom!" Pamätáte si záverečnú scénu filmu Braveheart s Melom Gibsonom, ktorý kričí pri štvrtení svojho tela? Vždy keď tú scénu vidím, kričím so slzami v očiach s hlavným hrdinom. Niečo z archetypu bojovníka za slobodu je zjavne môjmu naturelu vlastné. A tak je táto časť putovania po škótskej vysočine venovaná národnému hrdinovi Škótska Sirovi Williamovi Wallacemu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Moje dobré kamarátky vedia o mojej malej úchylke - láske k filmu Braveheart. Vždy keď film dávajú, zvoní mi niekoľkokrát telefón a v ňom sa ozve "Zuza, ide Wallace na Markíze, zajtra 21.40", alebo "čau, zase si môžes zaujúkať s Wallecom, v sobotu STV1, 23.00".

Akosi mi na Slovensku netrklo, že sa počas škótskej dovolenky budem pohybovať po Wallaceovom území. Hanba mi. Ešte dobre, že som včera navigovala Michala do nášho posledného stanoviska. Ako tak pozerám do mapy, zrak mi padá na červený nápis Wallace Monument. Na skok od mestečka Stirling, kde máme plánovanú návštevu hradu. Srdce mi podskakuje radosťou. Tam chcem ísť. Čo chcem, tam musím ísť. Len neviem, či máme dosť času na neplánovanú zachádzku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hneď večer sa pýtam Katulienky: " Katuška, ako sme na tom zajtra s časom? Bolo by možné spraviť si malú zachádzku k Wallaceho monumentu? Našla som ho na mape, je to kúsok od Stirlingu a vieš, je to môj kultový hrdina, veľmi by ma to potešilo, ak by som tam mohla ísť". Katuľa vidí moje psačie prosebné pohľady a zopnuté ruky, usmeje sa a odvetí: "Ty si trdlo, čo si nepovedala, že tam chceš ísť už dávno? Dala by som to do plánu." "Nevedela som o tom, úprimne, vôbec mi to nenapadlo, až včera ma prebrala mapa". "Nuž, keď tak pekne prosíš, skúsime to nájsť". "Juchúúúúú" - bola by som to žieňa v tom momente na rukách nosila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už o malú chvíľku hľadím na vysokú vežu, týčiacu sa nad okolitou krajinou. Na parkovisku kopec áut a dva kopce ľudí. Nevadí. Vstupujeme do budovy, kde sa dajú kúpiť lístky a propagačné materiály a kde je aj miesto na kávu a koláč. Pýtam sa na cenu vstupného - 9 libier. Ako jediná však zdieľam nadšenie, nikomu sa nechce za túto cenu do kopca. A tak sa odpájam od ostatných, budú ma čakať v caffetérii. Sú zlatí, dostávam inštrukcie - "hlavne sa neponáhľaj a vychutnaj si to. A nafoť nám dačo, nech vieme, o čo sme prišli".

Obrázok blogu

A tak vybieham hore kopcom, predbieham grupy turistov ťahajúcich sa po chodníku ako také sople (ospravedlňujem sa za toto vyjadrenie, ale americkí znudení teenageri sú ozaj nekultúrni, neúctiví, jednoducho hrozní. Česť výnimkám (nemám rada generalizovanie), ale tie sú práve v tejto chvíli očividne na inom mieste).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Stojím na samom vrchu kopca, tesne pod vežou a hľadím na náprotivný stirlingský hrad, jeden z najväčších a najdôležitejších škótskych hradov (historicky a aj architektonicky). Svetlo mi praje, krajina je zaliata slnečnými lúčmi a stromy už chytajú krásne jesenné farby. Radosť žiť.

Obrázok blogu

Obraciam sa k veži a vidím Williama v plnej bojovej kráse. Na vežu vedie 246 špirálovitých schodov. Vybieham po nich ako srnka, sama som prekvapená svojou kondičkou (veru vidím - láska naozaj hory, v tomto prípade schody prenáša .-)). Mám tajný plán, ktorý vo mne skrsol tesne pred vchodom do veže, iba neviem, či sa bude dať uskutočniť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Vstupujem do otvoreného terasovitého priestoru, ponúkajúceho kruhovitý výhľad na mesto a okolie. Čakám, kým zmizne rodinka s dvomi malými deťmi a modlím sa, aby na okamih nikto, do teraz už môjho priestoru, nevstúpil. A keďže je to tak, postavím sa pred výhľad na mesto a z celého hrdla, koľko mi hlas dovoľuje, kričím: "Freeeeeeeeeeedoooooooooooooooom!". Aj teraz, keď Vám to tu takto opisujem mám zimomriavky. Presne ako v tej chvíli na veži. Splynula vo mne história, prítomnosť a možno aj kus budúcnosti. Až po tomto rituálnom čine si obzerám okolie. Polia, domy, meander rieky.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Keďže sa na veži medzitým poriadne zaľudnilo, volím odchod. Teraz už pomaly, schádzam späť po schodoch a zastavujem sa aj na medziposchodiach, venovaných rôznym historickým postavám a udalostiam.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na pamiatku nielen sebe, ale aj Michalovi a Vladkovi, ktorý slávia svoje meninovo-narodeninové sviatky kupujem odznak slávneho Wallaceovho meča. A s hrdosťou ho od tej doby nosím na rifľovej bunde a teším sa, keď sa ma niekto spýta: "Zuza, čo znamená ten meč na Tvojom golieri?".

Ponáhľam sa za ostatnými. Tí sú uprostred dákej veľkej debaty počas sŕkania miestnej kávy, chvíľu si ma vôbec nevšimnú. Odovzdávam darčeky a s úsmevom všetkým ďakujem. Som v stave spokojnosti, takej tej spokojnosti, ktorú zažívame len z času na čas pri výnimočných situáciách.

Nasadáme do áut, mierime na hrad. Katka s Vladkom nás na nejaký čas opúšťajú, majú namierené na letisko v Edinburgu. Vyzdvihnú Katkinho a Edovho tata a opäť sa k nám pripoja.  

Obrázok blogu

Naposledy (aspoň teraz si to myslím) sa zadívam na Wallaceovu vežu, ktorá je zahalená v tieni. Pozerám sa na miesto, z ktorého som pred chvíľkou hučala ako piliňák. Dobrý pocit :-).

K našej skupine pristupuje dievčina sprievodkyňa. Na prvý pohľad vyzerá zvláštne, akoby vystrihnutá zo starých historických filmov. Jej gestá, intonácia a zanietenie sú pre nás, slovákov zvyknutých na nezanietené odrapkanie dačoho, čo musíme, natoľko zvláštne, že sa pozeráme prekvapene na seba s nemou otázkou "čo je toto za čudo?" Ale to "čudo" si ma získava. Už dávno som nevidela, ak vôbec, takého sčítaného a informovaného človeka, ochotného podeliť sa so všetkým čo vie, so svojim okolím.

O stirlingskom hrade sú popísané celé litánie. Ak máte záujem o historické udalosti, najlepšie bude naťukať si do Google Stirling castle a ponoriť sa do historických udalostí. Spomeniem len, že ide o hrad, kde bolo korunovaných niekoľko škótskych kráľov a kráľovien a kde prebiehali mocenské boje medzi škótmi a angličanmi.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pre zaujímavosť Vám však napíšem aspoň základné informácie k fotografiám, nech viete kade sa to so mnou motáte. Na prvých dvoch fotkách stojíme v záhradách pred vežou zvanou The Prince's Tower.

Obrázok blogu

Brána do hlavnej časti hradu sa volá Forework a jej výstavba bola začatá v časoch panovania kráľa Jamesa IV. a dokončená bola okolo roku 1506.

Obrázok blogu

Nie, neľakajte sa, nebudem tu opäť ospevovať Wallacea, iba som si všimla známy stirlingský most (v ľavom dolnom rohu fotografie), pri ktorom 11. septembra 1297 prebiehali boje o škótsku nezávislosť medzi Wallaceovým a Morrayovým vojskom a vojskom kráľa Edwarda I. pod vedením Johna de Warenna, 6. Grófa zo Surrey a Hugha de Cressinghama. A rieka nad ktorou sa tento historicky dôležitý most týči? Tá sa volá Forth.

Obrázok blogu

Vstúpili sme do tzv. Great Hall alebo Parliament Hall nachádzajúcej sa na hlavnom nádvorí a pozeráme sa na jej južnú stenu.

Obrázok blogu

Neďaleko Great Hall a Old Kingś Building sa nachádza kráľovská kaplnka - Chapel Royal, kde bola v roku 1543 korunovaná kráľovná Mary.

Obrázok blogu

Vstupujeme na kráľovskú pôdu - predsieň a samotná Kingś Chamber.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Portrét slávnej škótskej kráľovnej Mary.

Obrázok blogu

V bočných budovách pod hlavným nádvorím máme možnosť pozorovať všetok obslužný personál - od kováčov až po pekárov.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Severná brána vedúca k pravdepodobne najstaršej časti hradu datujúcej sa k roku 1380 nás vedie do budov spojených s vojskom, zásobami pušného prachu a obranou hradu.

Obrázok blogu

Záver prehliadky patrí tzv. French spur (výčnelok) - ide o súčasť vonkajšieho obranného opevnenia.

Cink, dostávame telefónne znamenie, že aj zvyšok našej tlupy je už v Stirlingu a tak rýchlo na obed, hladní sme už ako vlci. Čo si dáme? Žeby nečakane lentil soup a fish&chips?

zuzana minarovičová

zuzana minarovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  164
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Jediný spôsob ako obstáť v skúške, je skúšku podstúpiť. Inak to nejde."Náčelník Majestátna Čierna Labuť (z knihy Marlo Morgan Posolstvo od protinožcov) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu